fortfarande sjuk, så ingen vfu-rapportering.
via en god vän som är omvärldsanalytiker på rektorsakademien i stockholm hittade jag den här länken http://tinyurl.com/ctkoyp. (via hennes twitter). läsvärt och tänkvärt! ungefär exakt det här har min och min goda väns uppsats handlat om. och det är så rätt! vi lärare bör verkligen tänka över det här, och andra liknande situationer.
så läs, begrunda, och ta till er!
angående min kompis på rektorsakademien, jag har länkat till hennes blogg här till höger, men om ni inte tagit er tid till att kolla in, så får ni länken även här:
http://ceciliasomvarld.blogspot.com

Comments (3)

On 5/05/2009 12:17 em , Susanne Sahlin sa...

Trist att höra att du fortfarande är krasslig - jag håller tummarna för att du känner dig piggare snart! Jag tackar för tipset som jag genast ska kika på - det låter intressant! :-)

 
On 5/06/2009 1:57 em , Anonym sa...

Håller med dig och artikeln om vikten av att alla "enheter" inom och utanför skolans organisation förstår vikten av teknisk utveckling och vad det kan innebära för lärandet och möjligheter under tiden för, och även efter skollivet. Har däremot svårare att acceptera följande:
– I Sverige, liksom i övriga västvärlden, är det de som själva trivdes i skolan som vill bli lärare, säger hon. De var snabba på att knäcka lärandets kod, hade bra betyg och tyckte allmänt att det var mysigt i skolan. De fullföljer alltså det traditionella beteendet inom skolan och är inte det bästa incitamentet för en förändring.
Jag fungerade bra i skolan OCH ser mig ÄNDÅ som ett gott incitament för förändring. Blir lite sur när näringslivet promotar sig själva på andras bekostnad. De borde veta bättre...

/M

 
On 5/06/2009 8:46 em , Cecilia von Schedvin sa...

Hej!

Tack för att du läser:) Elsa kan gå igång, det finns olika lärartyper. En studie jag läste på LHS en gång i tiden beskrev fem, varav en var som Dunkels beskriver. De förändringsbenägna lärarna drivs dock ofta bort från skolans värld in i näringslivet, där det är lättare att bryta traditioner...