idag tog jag mig så äntligen till skolan! har längtat, så trots att jag kände i morse när jag vaknade att en dag till i sjuksängen egentligen behövdes, så masade jag mig iväg. min röst lämnade mycket att önska när jag ironiskt nog skulle förbereda en klass för nationella provet i engelska speaking. men det gick vägen. klassen ifråga är rätt skoltrötta kanske jag kan säga, de är väldigt omotiverade. inte bara i engelska, utan i de flesta ämnen verkar det som, enligt min handledare som även har denna klass som mentorselever. det är ganska skrämmande tycker jag, när de ändå går på gymnasiet och inte har någon koll alls på grammatiken, och heller inte kan förstå den enklaste instruktion på engelska. så jag undrar hur det kommer gå för dem på nationella proven. jag hoppas det går bra!
i övrigt var det mycket förberedelser för nationella i morgon, då jag även ska sitta vakt. 
de som går engelska b-kursen ska precis introduceras i den sista uppgiften på kursen, de ska ha ett litteraturprojekt, där de klassiska brittiska eller amerikanska författarna ska tas upp. projektet är upplagt så att de ska genomföra en muntlig presentation om ett verk från en känd författare, och även ta upp en del kring författarens liv. spännande och roligt upplägg! det är själva presentationen som är viktig, vilket kan framföras som ett drama, en uppläsning i ett nersläckt klassrum med tända ljus, en powerpoint presentation osv. tror det funkar bra för eleverna att göra så, det blir roligare än att läraren ska lägga tre lektioner på att föreläsa om shakespeare som de flesta elever ändå tycker är den tråkigaste människan på jorden.
det är ganska konstigt faktiskt, för i början av mina engelska studier så tyckte jag också att shakespeare var aptråkig. när vi kom till england och skulle analysera viriginia woolfs mrs. dalloway ville jag kasta boken i väggen, det hände ju INGENTING! osv osv. poesi kan jag fortfarande ha svårt för ibland, men älskar det de gånger jag tycker det säger mig någonting. virginia woolf var jag på väg att skriva en D-uppsats om. det är något av det som min utbildning har gett mig, insikt och kunskaper som gör att jag inser det jag från början inte såg. jag är faktiskt också ganska sugen på att ta upp den där D-uppsatsen igen, och göra något av den. vi får se vad som händer i höst, med tanke på ekonomisk kris och elevbrist och budgetunderskott och allt vad det heter. 
jag ser i alla fram emot elevernas presentationer. ska bli toppen att se hur de lägger upp presentationerna!

Comments (1)

On 5/06/2009 9:06 em , jojo sa...

Åh, vad roligt med upplägget för den muntliga presentationen, hoppas du berättar sedan hur det gick. I andra landsänden förbereds det också för nationella prov, muntliga prov på måndag. Krya på dig lite till nu!