idag har det varit sista vfu-dagen för de flesta. inte för mig, då jag gör förstärkt vfu på samma skola och ska spendera iaf två veckor till där innan sommarlovet börjar. och det ser jag fram emot. om det vore så att det här hade varit min sista dag hade jag varit mycket vemodig, så pass bra trivs jag. 
så, min utvärdering sparas till nästa vecka när det finns mer tid. idag hade vi till exempel planerat en fika utanför skolans dörrar jag och min handledare då det fanns ett hål på tre timmar och skolan ligger centralt. inte då. när en ele
v som behöver extra stöd i engelska b kom för att få tillfälle att göra om en del blev håltimmen helt plötsligt en 10 minuters paus med ytterligare avbrott för min handledare innan nästa lektion satte fart. hon frågade mig vid ett tillfä
lle vad jag tyckte om den här dagen och tempot, och ja, den har varit ett typiskt exempel på hur en lärare anstränger sig för att göra yttersta möjliga för sina elever så de ska få så många möjligheter som möjligt för att klara sina kurser. och det är vad yrket går ut på, och det är bra mycket mer värt än en fika. som ändå hanns m
ed, efter arbetstid och istället för en kaffe elle
r té ledde till en öl i strålande sol. bättre! en jämförelse med utvärdering kanske jag kan göra med den ölen, och i så fall borde det bli ett bra betyg!

för att lägga in några pedagogiska tankar i detta inlägg i övrigt, så kan jag meddela att det var med stor förtjusning jag idag slog upp tidningen och läste en artikel att en närliggande kommun till malmö ska införa bärbara datorer till sina elever, och att jag även spenderat dagen med att läsa in mig på de fackliga lärartidningar som
 kommer hem i brevlådan men som jag pga skola och praktik inte hunnit med, idag har uppdaterat mig i. i ett nummer fr april i lärarnas tidning var nästan hela ägnat åt digitala redskap och presenterade det faktum att vi i sverige inte ALLS är så ledande på den fronten som vi gärna vill tro. det borde öppna ögonen för
 skolverket och regeringen, och även alla skolledare ute i landet, att gör något nu! vi måste utveckla lärandet och se till fördelar med digital lärande istället för nackdelar. för fördelarna är desto fler, och nackdelar blir det om man låter det bli så, inte annars. anledningen till att detta ämne ligger mig varmt om hjärtat är att det var precis vad vår uppsats handlade om, som vi även fått betyg i nu, ett MKT gott sådant kanske jag ska tillägga. och här, på min blogg om någonstans finns det utrymme för mig att glänsa! det ä
r även intressant att se hur man genom att vara engagerad och brinna för något kan inspirera andra. häromdagen när jag presenterade vårt examensarbete via powerpoint som jag nämnt tidigare, blev nämligen en av lärarna så inspirerad så han har redan börjat med planering för sina italienska kurser till hösten. och ja, genom att använda digitala redskap!! underbart.

nu, trevlig helg med allt vad det innebär. för mig forts
ätter firandet av ett strålande examensarbete och 
glädjen av att nå fram till åtminstone någon! 

Comments (1)

On 5/20/2009 9:21 em , jojo sa...

Vad roligt att du kunde inspirera så med din presentation! Härligt! Ha en skön och lång helg.