har jag faktiskt tänkt idag. inte för att jag har det tråkigt, men jag är fortfarande trött och halvsjuk. är ganska säker på att jag nu har vunnit över grissjukan! 
idag var det återigen redovisningar på litteraturprojekt. kanske inte skrev det igår, eller kanske? torsdag och fredag har iaf tillägnats massvis med bedömningar. spännande och se, och intressant vad duktiga vissa elever är och hur de anstränger sig, medan andra som har potential inte lägger två strån i kors. 
har inte haft så många pedagogiska funderingar att reflektera över här på bloggen idag. har fått en hel del gjort då jag när jag hade lite tid över satt och pillade med min powerpoint presentation som ska redovisas för språkgruppen på måndag. det blir spännande, har aldrig i mitt liv hittills gjort en egen powerpoint, och jag tycker det är så kul!!! har suttit och pillat och petat och ändrat och donat hur mkt som helst. måste fortsätta i helgen, men det är ett rent nöje. 
i övrigt har jag tillsammans med en vän reflekterat lite över hur ungdomarna klär sig i dag, och återigen tänkt tillbaka på min egen gymnasietid. hur såg vi ut? var vi lika utmärkande? det är riktigt fascinerande hur modet svänger, och hur det attackerar såna folkmassor. för det är faktiskt det det gör, åtminstone i de åldrarna. de flesta tjejer som är "modeintresserade" ser ju exakt likadana ut. ganska lustigt. och jag var förmodligen precis likadan själv. men det som verkligen förvånar mig är att jag tycks ha glömt bort det, och trodde aldrig att jag skulle göra det.
avslutningsvis måste jag bara få lägga in en åsikt här som inte alls har med skola och utbildning att göra, men det irriterar mig så kopiöst. denna masshysteri kring eurovisionsschlagern. va?!! varenda dag står det något i tidningarna om hon som ska tävla för sverige. jag trodde det ägde rum för minst en månad sen, när det var såna rubriker. men nej, tydligen inte. när är det egentligen? i augusti? och vad spelar det för roll? roligt för henne om hon vinner, men när något så banalt får mer utrymme än vad de flesta andra nyheter (som ÄR nyheter) får, då blir jag rädd för svenska medier. eller är det svenska folket jag ska vara rädd för? vilka kan jag skylla på och ställa till svars för att något så banalt som musiktävlingen som tappade sin status för 15 år sedan är löpsidematerial? ja, det var väl det hele. nu tar jag helg! tjillevippen

Comments (2)

On 5/17/2009 11:12 fm , Anonym sa...

Medias argument brukar ju nuförtiden vara att de ger folket vad folket vill ha, men å andra sidan hjärntvättar de ju folk till att tro att de verkligen vill läsa om schlagerdravlet. It´s all about the money,,,

 
On 5/18/2009 3:14 em , Mi sa...

Ja, schlagerfestivalen missade jag nästan helt med glädje, somnade nästan i soffan och insåg att det nog inte är så viktigt för min lycka. :) Visst är det spännande att se hur ungdomar är klädda i dag? Såg en artikel i tidningen i dag om en artonåring som klär sig, sminkar sig och har håret som de hade i början av femtiotalet, vilken kul idé! Ja, powerpoint är kul, själv är jag inte riktigt färdig med presentationen... men det går långsamt framåt. :)