började första lektionen klockan 8 i morse. puh! jag var trött, men eleverna ännu tröttare. det märktes en väldig skillnad, allra helst eftersom jag hade en till lektion med samma upplägg för en till klass direkt efter. där gav eleverna mycket mer! så ja, tisdagar är inte den bästa dagen i veckan att börja pang på. har haft fyra lektioner idag, varav tre var engelska a. vi håller på med ett kapitel i boken som heter "music mania", och idag hann jag med väldigt många olika moment. vi diskuterade en hel del, vi lyssnade på läsning och även på CD, eleverna fick jobba tillsammans och vi skrev en hel del på tavlan. vi gick även igenom en läxa de haft och jag gav dem en ny. som jag dessvärre inte kommer kunna ge tillbaka innan nästa vfu period. det är inte alls roligt tycker jag att de här fem veckorna är utlagda på två perioder. jag hade sett framemot så mycket att få vara på samma ställe i fem veckor på rad, så jag verkligen skulle hinna med att lära känna eleverna ordentligt och få följa dem. vi påbörjade även ett grammatiskt avsnitt där vi gick in på formellt och informellt språk. intressant att se vad eleverna tänker kring detta. det visar sig att många vet när de tänker efter att man inte ska dra ihop orden eller använda slang när man pratar och skriver. ändå görs det!
en diskussion som jag tänkte lufta med mina kollegor också var förekomsten av mobiler och mp3 spelare. en klass hade ett läxförhör idag, ett grammatikprov. jag märkte direkt när jag kom till den här skolan att de (åtminstone min handledare) verkade ha en ganska hög toleransnivå till att eleverna lyssnar på musik på lektionerna. när de ska läsa eller jobba tysta individuellt till exempel. jag tyckte det kändes lite konstigt, men det är ju olika på alla skolor. idag kom den frågan upp, huruvida man som lärare ska ställa sig till att misstänka fusk från elevernas sida genom sina mp3 spelare? svår fråga. säg att eleverna ska ha ett prov i läsförståelse och därmed inte har en aning om vad texten ska handla om innan. de påstår att de kan koncentrera sig mycket bättre om de får ha musik på. vad gör man? är det noll tolerans som gäller eller beror det på situation? min llu:are frågade mig idag hur jag ställer mig till det. jag har alltid tänkt noll tolerans. jag vill inte ha mobiler mp3 i mitt klassrum. men ska jag vara så hård? det är ändå ett faktum att eleverna är vana vid att ha det tillgängligt hela tiden. å andra sidan tycker jag inte det är nödvändigt att eleverna ska finnas vid mobilen 24/7. så nja, jag ställer mig tveksam till frågan. och nej, på den här skolan finns inga definitiva regler angående användandet av mp3 i klassrummet, det är upp till varje lärare.

Comments (4)

On 3/24/2009 7:15 em , jojo sa...

Åh, dessa mobiler och musikpåhitt. Jag ville ju tro att det blev mindre "tjafs" om detta på gymnasiet, men det verkar ju inte så... Jag har mött elever som sms:ar och ringer under lektionerna. Både under genomgångar och annars. Det är såå respektlöst, inte bara mot läraren utan mot andra, och sig själv, men jag tror inte många förstår det tyvärr, det är en så stor del av deras liv. Jag ställer mig frågan hur man kan komma tillrätta med det utan att bli en fullständigt motståndare till allt "det nya". Men jag tror det måste börja med förståelse för vad respekt innebär. Pust, en ständig diskussionsfråga iallafall.
Annars verkar du jobba hårt Josefin, långa dagar.. Kan inte påstå att dagarna blir fullt lika långa för mig, men då finns det ju annat arbete som "lockar"... Dags att jobba vidare med det ett par timmar till nu.

 
On 3/24/2009 7:52 em , Anonym sa...

Hade ett samtal med min handledare nummer två om bl.a. mobiler idag. Vi hade liknande syn på det. Om man väljer att bemöta eleverna med respekt och ger de frihet att exempelvis ha mobilerna påslagna genom att exemplifiera med att du själv har den påslagen och att du gärna låter de försöka ta det ansvaret så behåller du din givna auktoritet. Missbrukar de friheten så är bollen hos dem per automatik utan att du behöver yttra ett ord. De vet när de har gjort fel och då är din position ännu starkare när ni ser att det inte fungerade och du "tvingas" säga åt dem att stänga av dem. Finns inga argument de kan komma med då som håller. De missbrukade förtroendet och du framstår som den vuxne som var beredd att respektera dem så som de själva vill bli respekterade. Eller?

 
On 3/24/2009 8:56 em , Anonym sa...

Hej!

Här tror jag på en öppen dialog med eleverna, att man som lärare skapar överenskommelser istället för regler. Om jag som lärare kommer överens med eleverna om att det är "mobilstopp" på mina lektioner så tror jag det är något som alla kan förstå och acceptera (förhoppningvis)!

Sen finns det självklart någon som kanske bryter mot detta och då tror jag på individuella samtal med dessa som du var inne på i ett tidigare inlägg om "komma i tid" diskussionen!
/Anders

 
On 3/30/2009 9:07 em , Susanne Sahlin sa...

Härlig rubrik på detta inlägg Josefine!

Detta är intressant att diskutera ur flera perspektiv tycker jag och det är intressant att ta del av flera personers tankar kring detta. Av de som kommenterat verkar alla vara överens om att förståelse, respekt och dialog är viktiga ingredienser i frågor av det här slaget.

Är detta en modern keps-fråga?

Det vore intressant att höra hur det ser ut på de olika skolorna i denna fråga - hur ser regelbruket ut egentligen? Och fungerar det?